Ny registreringsafgift - Sådan skal du forholde dig

Jeg har købt ny bil, men har ikke fået den leveret endnu – hvad gør jeg?

Hvis du har skrevet under på en slutseddel, men først får bilen indregistreret efter den nye registreringsafgift træder i kraft, skal du betale registreringsafgift efter de nye satser.

Hvordan bliver prisen på min slutseddel justeret?

Hvis din nye bil indregistreres efter den nye registreringsafgift træder i kraft, skal forhandleren hvor du har købt/bestilt bilen justere salgsprisen efter de nye satser.

Kan jeg fortryde en handel pga. afgiftsændringer?

Hvis både du og sælger har skrevet under på slutsedlen/købsaftalen er denne bindende for begge parter, og du kan som udgangspunkt ikke fortryde handlen.

Jeg har lige købt ny bil og fået den indregistreret – Har jeg ret til kompensation?

Hvis du har købt bil og fået den indregistreret inden den nye registreringsafgift trådte i kraft, har du betalt afgift efter den gamle registreringsafgift og du er ikke berettiget til en kompensation.

Gælder ændringerne også for brugte biler?

Afgiftsændringer gælder kun for indregistreringen af fabriksnye biler samt hvis du importerer en bil f.eks. fra Tyskland.



Registreringsafgiftens udvikling gennem årene

Ny Registreringsafgift 1925

I 1920’erne var bilen anset som værende et luksusgode. Ligesom med andre luksusgoder blev det derfor i 1925 besluttet at indføre en afgift på biler. Dette blev Danmarks første registreringsafgift.

D. 01 januar 1925 blev den første bilafgift indført med en afgift på 15-40 procent. Med virkning fra denne dato skulle danskerne fremover betale 15 procent i bilafgift af de første 2.000 kr. stigende til 40 procent af bilens værdi over 3.650 kr.


Ny registreringsafgift 1957

Efter anden verdenskrig indførte man merafgifter på importerede vare. Her blev den såkaldte dollarpræmie på alle importerede biler blandt andet indført, hvor man skulle betale 50 procent i afgift af bilens værdi.

i 1957 begyndte den Danske økonomi så småt at komme sig over krigen, og dollarpræmien blev derfor fjernet, men bilafgiften blev samtidig hævet. Danskerne skulle nu betale 70 procent i bilafgift af de første 2.000 kr. stigende til 130 procent af bilens værdi over 15.000 kr.


Ny registreringsafgift 1977

Med de to oliekriser i 70’erne steg bilafgifterne yderligere, og i 1977 nåede afgifterne op på de famøse 150 og 180 procent. Den markante stigning i bilafgiften betød at statskassen kunne indkassere mange 100 millioner kr. årligt.


Ny registreringsafgift 2015

I 2015 skete det mange havde ventet på – registreringsafgiften blev for første gang siden indførelsen i 1925 sat ned. Den høje afgift på 180 procent som blev sat ned til 150 procent.
Læs mere her: ”Historisk afgiftsnedsættelse gør nye biler billigere”


Ny registreringsafgift 2016

I 2016 skete der ikke en ændring i selve registreringsafgiften, men skalaknækket som angiver hvornår du skal betale den lave og den høje afgift blev hævet. Skalaknækket blev hævet fra 81.700 kr. til 106.600 kr.
Læs mere her: ”2017 Finanslov giver billigere biler”


Ny registreringsafgift 2017

2017 blev året hvor registreringsafgiften var det helt store samtaleemne. Folketinget var splittet og det tog knap en måned for Regeringen og Dansk Folkeparti at blive enige omkring hvordan den nye registreringsafgift skulle se ud. Regeringen ønskede en nedsættelse og Dansk Folkeparti ønskede en komplet omlægning med fokus på bilens miljø og tekniske egenskaber.

Resultatet blev nedsættelse i registreringsafgiften, hvor den lave procentsats på 105 blev sat ned til 85 procent, en forhøjelse af skalaknækket fra 106.600 kr. til 185.500 kr., og en omlægning af tekniske fradrag, der tilgodeser miljøet og sikkerhed.
Læs mere her: ”Finanslov 2018: Ny registreringsafgift er på plads!”