Finanslov 2018: nedsættelse af registreringsafgiften på nye biler?

To år i træk er registreringsafgiften blevet reduceret, men kan vi se frem til endnu en reducering i 2018, eller måske endda en komplet omlægning?

LÆS SENESTE NYT: "Finanslov 2018 - Registreringsafgift nedsættelse? Se pris eksempler " 

 

Fra værdi til teknisk baseret registreringsafgift?   

 

Ifølge Altinget.dk er Dansk Folkeparti (DF) klar til et opgør med måden hvorpå registreringsafgiften beregnes, og ønsker en komplet omlægning af den.

 

I dag beregnes registreringsafgiften ud fra bilens pris, så jo dyrere din bil er jo mere skal du betale i registreringsafgift. Men med DF’s nye omlægning vil registreringsafgiften ikke være baseret på bilens pris, men derimod dens tekniske mål så som bilens miljø- og sikkerhedsmæssige egenskaber. Det kunne for eksempel være bilens forbrug, dens vægt, hvor meget CO2 den udleder og hvor mange stjerner den får i EURO NCAPS sikkerhedsvurderinger.

 

Læs også: De sikreste nye biler på AutoOffer – Euro NCAP vurdering

 

Men det er ikke første gange, at der har været snak om en total omlægning af registreringsafgiften. Ved forhandlingerne sidste år stod FDM, Bilbranchen i Dansk Industri og De Danske Bilimportører bag et lignende forslag, og kaldte den nuværende registreringsafgift for både gammeldags og dårligt indrettet, skriver Altinget.dk. 

 

DF’s forslag bakkes op af SF og de Konservative, mens Liberal Alliance med Anders Samuelsen i spidsen er imod. De ønsker ikke en omlægning af registreringsafgiften, men i stedet en trinvis nedsættelse af registreringsafgiften, indtil den er helt væk. 

 

Om Finansloven for 2018 betyder en total omlægning eller blot endnu en registreringsafgift nedsættelse er endnu uvist, men én ting er sikkert. Registreringsafgiften bliver et væsentligt element i forhandlingerne og vi glæder os meget til at se hvor det ender. 

  

Det kommer en tekniske baseret registreringsafgift på nye biler til at betyde for dig.

Hvis den tekniske baseret registreringsafgift bliver vedtaget i Finansloven for 2018, vil danskerne kunne se frem til at købe billigere biler med det nyeste sikkerhedsudstyr. 

 

Hvordan beregnes registreringsafgiften i dag? 

I dag har vi den værdibaseret registreringsafgift som betyder at du betaler 105% af de første 106.600 DKK og 150% af resten. 

 

Du får dog yderligere nedsættelse hvis:

  • Din nye bil kører over 16 km/l (Registreringsafgiften nedsættes med 4.000 DKK for hver km. bilen kører mere end 16 km/l.)
  • Din nye bil har mere end to airbags (Afgiftspligtige værdi nedsættes med 1.280 DKK for hver ekstra airbag- max ekstra 4 airbags til en værdi af 5.120 DKK)
  • Din nye bil har ABS (Afgiftspligtige værdi nedsættes med 3.750 DKK)
  • Din nye bil har ESP (Afgiftspligtige værdi nedsættes med 2.500 DKK)
  • Din nye bil har fået fem stjerner i Euro Ncap kollisionstest (Afgiftspligtige værdi nedsættes med 2.000 DKK)
  • Din nye bil har selealarmer (Registreringsafgiften nedsættes med 200 DKK for hver sele med alarm)
  • Din nye bil har radio (Afgiftspligtige værdi nedsættes med 1.000 DKK)

 

Eksempel: Registreringsafgift beregning ved køb af en ny bil i 2017

 

registreringsafgift beregner autooffer

 

 

Registreringsafgiftens udvikling gennem årene 

 

Registreringsafgift 1925: Registreringsafgiften bliver indført for første gang.

Registreringsafgiften blev for første gang indført i Danmark d. 01 januar 1925 for at mindske importen af biler fra andre lande. Ved indførelsen gik registreringsafgiften på biler fra 15-40%.

 

Registreringsafgift 1977: Registreringsafgiften på 180% indføres 

Efter indførelsen i 1925 blev registreringsafgiften løbende opjusteret og i 1977 blev afgiftssatens på 180% indført. Med stigningen i afgiften ville staten kunne indkassere mange 100 millioner kr. årligt, hvilket blev set som den egentlige grund til den markante stigning.  

 

Registreringsafgift 2015:  Afgiftssatsen sænkes fra 180-150 % 

I 2015 skete det mange havde ventet på. Som en del af finansloven 2016 blev den høje afgiftssats på 180% sat ned til 150%. 

 

Før afgiftsændringen blev registreringsafgiften beregnet således:

De første 81.700 DKK i afgiftspligtig værdi blev pålagt 105 procent i afgift og beløbet derover blev pålagt 180 procent i afgift. 

 

Efter afgiftsændringen blev registreringsafgiften beregnet således:

De første 81.700 DKK i afgiftspligtig værdi bliver stadig pålagt 105 procent, som er den lavest mulige afgift, mens beløb derover efter ændringen vil blive pålagt 150 procent i afgift i stedet for de 180 procent.

 

Siden indførelsen var det første gang at afgiften blev nedsat, og dermed blev ændringen kendetegnet som værende historisk. 

 

Læs mere her: Historisk afgiftsnedsættelse gør nye biler billigere

 

Registreringsafgift 2016:  Skalaknækkes hæves til 106.600 DKK 

D. 18 november 2016 blev den nye finanslov for registreringsafgift 2017 vedtaget og her skete der endnu en positiv ændring, men denne gang var det ikke selve registreringsafgiften der blev ændret, men derimod skalaknækket. Skalaknækket blev hævet fra 81.700 DKK til 106.600 DKK

 

Før ændringen i skalaknækket:

De første 81.700 DKK i afgiftspligtig værdi blev pålagt 105 procent i afgift og beløbet derover blev pålagt 150 procent i afgift. 

 

Efter ændringen i skalaknækket:

De første 106.600 DKK i afgiftspligtig værdi bliver pålagt 105 procent, mens beløbet derover blev pålagt 150 procent i afgift. 

 

Registreringsafgift 2017:  Total omlægning af registreringsafgiften eller nedsættelse? 

AutoOffer følger udviklingen nøje og hvis du vil holde dig opdateret omkring en evt. registreringsafgift nedsættelse 2017 så tilmeld dig AutoOffers nyhedsbrev