Finanslov 2018: Ny registreringsafgift er på plads!

Efter næsten fire ugers forhandlinger blev Regeringen og Dansk Folkeparti torsdag aften endelig enige om en ændring af registreringsafgiften.

Endelig - Ny registreringsafgift er klar!

 

Det tog næsten fire uger før Dansk Folkeparti og Regeringen endelig fandt hinanden og blev enige omkring, hvordan en ny registreringsafgift skal se ud.  Torsdag aften blev sidste forhandlingsmøde afholdt i Finansministeriet, og begge parter kunne forlade mødet med en færdig aftale som tilgodeser alles ønsker.

 

Den nye registreringsafgift indeholder nemlig både en:

  • Nedsættelse af registreringsafgiften, samt
  • Omlægning af tekniske fradrag, der tilgodeser miljøet og sikkerheden

 

Nedsættelse af registreringsafgiften – billigere biler!   

 

Med den nye aftale nedsættes registreringsafgiften samtidig med at skalaknækket forøges. Men hvad betyder det for dig? 

 

Nedsættelse af  registreringsafgiften samt forhøjelse af skalaknækket 

I dag betaler du 105 procent i bilafgift af de første 106.600 DKK af bilens værdi og 150 procent af det resterende beløb.  Med den nye registreringsafgift nedsættes den lave procentsats på 105 procent til 85 procent, mens den høje procentsats på 150 procent forbliver uændret.  

 

Samtidig med nedsættelsen af den lavest bilafgift, øges skalaknækket fra 106.600 DKK til 185.500 DKK. Skalaknækket angiver hvor stor en del af bilens værdi du skal betale den laveste afgift af. Regeringen ønskede en fast bilafgift på 100 procent og venstres Finansminister, Kristian Jensen er godt tilfreds med den nye aftale. Han siger til TV2 Nyhederne: 

 

”90 procent af alle biler, der bliver indregistreret, vil ligge på den lave afgiftssats. Det er jo langt lavere, end vi spillede ud med”/TV2 Nyhederne  

 

Registreringsafgift Gældende regler Nye regler
Laveste procentsats 105 % 85 %
Højeste procentsats 150 % 150 %
Skalaknækket 106.600 DKK 185.000 DKK

Kilde: Skatteministeriet

 

Teknisk omlægning – Sikre og grønnere biler!

 

Dansk Folkeparti har lige siden forhandlingerne startede stået fast ved, at de ønsker en mere tekniske omlægning af registreringsafgiften. Som ugerne gik blev det tydeligt at en komplet omlægning af bilafgiften, fra værdi baseret til tekniske baseret, var mere komplekst end først antaget. Dansk Folkeparti gik derfor med til at udskyde den komplette omlægning. De holdte dog fast ved, at den nye aftale omkring registreringsafgiften stadig skulle tilgodese det grønne og det sikre – og det har de fået opfyldt!

 

De sikreste nye biler belønnes   

I dag får man et fradrag i den afgiftspligtige værdi, hvis bilen har ABS og ESP, men i den nye aftale får man ikke længere fradraget for de to typer sikkerhedsudstyr, da det er i dag er lovpligtigt for alle nye biler at have det. 

 

Før en ny bil kommer på markedet, bliver der lavet en test af bilens sikkerhed. Disse tests bliver udført af Euro NCAP, som giver bilerne en stjernebedømmelse fra 1-5 stjerner. Hvis den nye bils sikkerhed blev vurderet til 5 stjerner, fik du førhen et fradrag i registreringsafgiften på 2.000 DKK. Efter ændringen i registreringsafgiften forøges fradraget fra 2.000 DKK til hele 8.000 DKK.

 

Til sidst kan du også se frem til at modtage en nedsættelse af registreringsafgiften på 1.000 DKK pr. selealarm (max 3 alarmer) i stedet for de nuværende 200 DKK.

 

Teknisk omlægning (sikkerhed) Gældende regler Nye regler
Fradrag for ABS 3.759 DKK 0 DKK
Fradraf for ESP 2.500 DKK 0 DKK
Fradrag for 5 stjerner (Euro NCAP) 2.000 DKK 8.000 DKK
Fradrag pr. selealarm 200 DKK 1.000 DKK

Kilde: Skatteministeriet

 

Kør langt på literen og få højere fradrag 

I den nye registreringsafgift har Regeringen og Dansk Folkeparti ændret grænserne for, hvornår man opnår fradrag for god brændstoføkonomi ved at hæve grænserne. 

 

I dag bliver din registreringsafgift nedsat med 4.000 DKK/pr. kilometer, hvis bilen kører over 16 km/l for benzinbiler og 18 km/l for dieselbiler. Med den nye registreringsafgift hæves grænsen fra 16 km/l til 20 km/l for benzinbiler og fra 18 km/l til 22 km/l for dieselbiler. 

 

Hvis din nye bil kører længere end 20 km/l (benzin) eller 22 km/l (diesel), vil din registreringsafgift blive nedsat med 4.000 DKK pr. kilometer den kører over. De 4.000 DKK er samme fradrag som i dag, men hvis din bil kører mindre pr. liter brændstof kommer du til at skulle betale mere i registreringsafgift.

 

Hvis din nye bil kører under 20 km/l (benzin) eller 22 km/l (diesel) vil din registreringsafgift nemlig blive forhøjet med 6.000 DKK, hvor du førhen kun skulle af med 1.000 DKK pr. kilometer den kører under. 

 

Jo længere din nye bil kører på literen, jo billigere bliver den i afgift.

 

Teknisk omlægning (miljø) Gældende regler Nye regler
Km-grænse for god brændstoføkonomi, benzin 16 km/l 20 km/l
Km-grænse for god brændstoføkonomi, diesel 18 km/l 22 km/l
Tillæg for dårlig brændstoføkonomi 1.000 DKK 6.000 DKK
Fradrag for god brændstoføkonomi 4.000 DKK 4.000 DKK
Årlig forhøjelse af grøn ejerafgift - 500 DKK

Kilde: Skatteministeriet

 

Eksempel: Sådan beregnes den nye registreringsafgift (Benzin) 

 

Registreringsafgift 2017 beregning
eksempel ny registreringsafgift 2018 beregning

 

 

Vil du holdes opdateret på seneste nyt?

 

Så tilmeld dig AutoOffers nyhedsbrev hvor vi løbende informerer om hvornår vi har forhandlet de nye priser på plads. Skriv din email nedenfor: