Finanslov 2018: Regeringen imødekommer teknisk registreringsafgift på nye biler

Tre ugers forhandling og endnu ingen løsning. Regeringen er kommet med et nyt forslag til registreringsafgiften og måske får det enderne mellem Regeringen og Dansk Folkeparti til at mødes.

Regeringen: Ejerafgiften kan blive en del af forhandlingerne 

 

Liberal Alliance startede stenskredet midt i august, og med Regeringens udmelding om en nedsættelse af registreringsafgiften til 100% på alle biler fik de det danske bilsalg godt og grundigt begravet. 

 

Alt snak om ændringer og nedsættelser af registreringsafgiften stopper nemlig bilsalget, og Regeringen har derfor fra starten været opsat på at få lavet en hurtig aftale. Men det er lettere sagt end gjort. Regeringen har nemlig et flertal imod sig, som i stedet for den værdibaserede afgift vi har i dag, ønsker en teknisk bilafgift og det har fået forhandlingerne til at trække ud. 

 

LÆS OGSÅ: BREMSEN ER TRUKKET PÅ 100% REGISTRERINGSAFGIFT 

 

MEN med Lars Løkke Rasmussens seneste udmelding, ser det ud til at Regeringen endelig er klar til at imødekomme flertallets ønske. Til Børsen udtaler Statsminister Lars Løkke Rasmussen nemlig ”Ejerafgiften har vi forsøgt at gøre grøn, sådan at jo mere miljørigtig en bil, du har, jo billigere er det at køre i den. Det kunne man muligvis godt se noget mere på”/Børsen. 

 

FDM er positivt stemt over for forslaget og kalder det første skridt på vejen til at ændre bilafgifterne, så de er baseret på hvor miljørigtig bilen er. Torben Lund Kudsk som er afdelingsleder for politik i FDM, synes at det er et godt kompromis og siger til Børsen: ”Hvis man ikke kan få gennemført en total omlægning og sænkning, kan det være en god løsning at skrue på ejerafgiften og samtidig sænke registreringsafgiften”/Børsen. 

 

Hvad er ejerafgift? 

Ejerafgiften er det der førhen blev kaldt vægtafgift og er en halvårlig afgift, du skal betale når du har en bil. Hvor meget du skal betale afhænger af, hvor mange kilometer din bil er opgivet til at kunne køre på literen. Jo flere kilometer din bil kører på literen, jo mindre skal du betale i ejerafgift. Ejerafgiften sikre hvert år at staten kan skrabe hele 10 milliarder kroner i statskassen. 

 

Nedenfor kan du se hvor meget du betaler i ejerafgift for din bil i 2017. 

 

Halvårlig ejerafgift for benzinbiler i 2017

Km/l  Halvårlig ejerafgift Eksempel
20 km/l eller mere 310 DKK Kia Picanto (25 km/l)
18,2-19,9 km/l 600 DKK Opel Astra (18,5 km/l)
16,7.18,1 km/l 890 DKK Renault Kadjar (17,9 km/l)
15,4-16,6 km/l 1.190 DKK Mazda CX-3 (15,9 km/l)
14,3-15,3 km/l 1.480 DKK Ford Focus (14,7 km/l)
13,3-14,2 km/l 1.770 DKK Skoda Superb (13,9 km/l)
12,5-13,2 km/l 2.060 DKK Volvo XC90 (12,5 km/l)

 

Halvårlig ejerafgift for dieselbiler i 2017

Km/l  Halvårlig ejerafgift Eksempel
32,1 km/l eller mere 130 DKK DS 3 (33,3 km/l)
28,1-32,0 km/l 590 DKK Ford Fiesta (28,6 km/l)
25,0-28,0 km/l 1.060 DKK Hyundai i30 (27,0 km/l)
22,5-24,9 km/l 1.460 DKK Alfa Romeo Giulia (23,8 km/l)
20,5-22,4 km/l 1.860 DKK Dacia Duster (21,3 km/l)
18,8-20,4 km/l 2.250 DKK Opel Mokka X (20,0 km/l)
17,3-18,7 km/l 2.670 DKK Subaru Forester (17,5 km/l)

 

Dansk Folkeparti ser det som et positivt skridt 

 

Dansk Folkeparti som ønsker at erstatte den værdibaseret bilafgift med en teknisk baseret afgift, er positive over Regeringens nyeste forslag.

 

LÆS OGSÅ: FORDELE OG ULEMPER VED EN TEKNISK REGISTRERINGSAFGIFT PÅ NYE BILER 

 

Under bilforhandlingerne har der løbende været snak om, at en ændring af ejerafgiften sagtens kunne indgå i en ny bilafgiftmodel, og Dansk Folkepartis chefforhandler Peter Skarup udtaler til Børsen: ”Ethvert skridt i retning af, at regeringen begynder at ville gavne de mest miljørigtige og sikre biler frem for at lave generelle afgiftsnedsættelser, det vil vi hilse velkommen”/Børsen 

 

Nyt forhandlingsmøde er endnu ikke i kalenderen

Dansk Folkeparti bad i sidste uge Finansministeriet om at regne på hvordan en teknisk omlægning af bilafgifterne kunne se ud, og indtil de kommer med en konkret plan ser de ikke nogen grund til et nyt forhandlingsmøde.

 

Dansk Folkepartis finansordfører, Rene Christensen, finder det dybt kritisabelt at hele processen er trukket i langdrag. Til DR nyhederne siger han at en: ”sænkelse af afgiften ikke er noget man taler om. Det er noget man gør. Sådan nogle aftaler skal man holde bag ved linjerne”/DR Nyhederne

 

Rene Christiensen siger afslutningsvis til DR nyhederne: ”Fordi der er nogen, der kaster en bold op, så behøver man ikke altid at gribe den”/DR Nyhederne

 

Men uanset om Dansk Folkeparti og Regeringen bliver enige om hvad der skal ske med bilafgiften eller ej, så skal der snart komme en afklaring hvis det ikke skal gå for hårdt ud over bilbranchen. 

 

 

Bilbranchen bløder 

 

Styrtdykkende bilsalg i september 

 

Siden Regeringen d. 23 september annoncerede, at de endnu en gang vil nedsætte registreringsafgiften, begyndte bilsalget stille og roligt at stagnere. 

 

Tal fra de Danske Bilimportører viser, at bilsalget er faldet med hele 37 procent den første uge i september sammenlignet med samme periode sidste år. Danskerne har simpelthen slået bremsen i og vil ikke underskrive slutsedler, så længe der ikke er en afklaring omkring registreringsafgiften. 

 

AutoOffer har siden starten af september rådet alle deres kunder til at slå koldt vand i blodet og vente med at bestille deres nye bil til der er kommet en endelig afklaring på, hvad der sker med bilafgiften. 

 

”Vi kan ikke sidde og råde vores kunder til at bestille en ny bil velvidende, at en evt. nedsættelse af afgiften ville have gjort deres bil endnu billigere. I stedet registrerer vi alle vores kunders bil interesser når de kontakter os, og den dag vi så ved hvad der sker med registreringsafgiften, tager vi fat i kunderne med det samme” Siger AutoOffers Adm. Direktør Søren Malmskov

 

AutoOffer ejer ikke store bilforretninger med dyre huslejer, og derfor rammer tørkeperioden i salget ikke dem lige så hårdt som den rammer andre store danske bilforhandlere.  

 

Ventetiden kan have store konsekvenser for bilforhandlerne 

 

De tre ugers ventetid har allerede haft store konsekvenser for salget af nye biler, og hvis Folketinget ikke snart finder en løsning, vil det også få store konsekvenser for de mange medarbejdere hos bilforhandlerne. 

 

En stor bilforhandler sælger cirka 40 biler på en rigtig god weekend, og når det tal pludselig falder til 0 biler i en tre ugers periode, kommer der hurtigt et stort rungende hul i pengekassen. Hvis ikke der snart kommer en afklaring på, hvad der skal ske med bilafgiften, vil det få store konsekvenser for de danske bilforhandler, som vil være nødsaget til at starte fyringsrunderne. 

 

Thomas Møller Sørensen som er direktør i Danske Bilimportører kalder situationen velkendt og er fortrøstningsfuld. Til DR nyhederne siger han ”Erfaringer fra de seneste to år viser en ketchupeffekt. Bilforhandlerne kan formentlig godt indhente det tabte. Det viser tal fra de seneste to år, at vi har været i stand til. Det er klart, at der er nogle bilforhandlere, hvor det gør ondt, men man kan selvfølgelig godt undvære bilsalget et par uger”/DR Nyhederne. 

 

 

Vil du holdes opdateret på seneste nyt?

 

Så tilmeld dig AutoOffers nyhedsbrev hvor vi løbende informerer om hvad der sker med registreringsafgiften. Skriv din email nedenfor: