Finanslov 2018: Registreringsafgiftens skæbne afgøres snart

De gik efter en hurtig aftale, men efter en måned med sparsomme forhandlinger er aftalen om en ny registreringsafgift endnu ikke på plads, og det har fået Dansk Folkeparti til at sige stop.

Forhandlingerne er kørt ud på et sidespor

 

Finansministeriet blev for godt to uger siden bedt om at dykke ned i systemet, og finde ud af hvilke knapper man kan skrue på for at imødekomme Dansk Folkeparti, og flertallets, ønske om en mere teknisk bilafgift. 

 

LÆS OGSÅ: BREMSEN ER TRUKKET PÅ 100 PROCENT REGISTRERINGSAFGIFT 

 

Efter en uges stilhed indkaldte Finansministeriet d. 14 september endelig Dansk Folkeparti til et nyt forhandlingsmøde, og Dansk Folkepartis Finansordfører René Christensen havde en klar forventning om, at et udkast til en mere teknisk baseret bilafgift ville ligge klar til ham. Til TV2 nyheder sagde han: 

 

“Vi har stillet rigtig mange spørgsmål om, hvad det er for nogle skruer, man kan skrue på, for at få en mere teknisk løsning, så vi kan få bedre, sikre og billigere biler i Danmark. Og jeg håber virkelig, at når vi kommer over ligger de notater klar, så vi kan komme ind i et rigtigt forhandlingsforløb” /TV2 Nyhederne 

 

Men forhandlingsmødet gik umiddelbart ikke som Dansk Folkeparti ønskede, og derfor har de nu sat en deadline for, hvornår en aftale skal være på plads. 

 

Senest d. 3. Oktober kender vi registreringsafgiftens skæbne 

 

Dansk Folkeparti gav i går d. 19 september Regeringen at ultimatum. Inden d. 3 oktober skal der foreligge en aftale, og hvis der ikke gør det lukkes der ned for forhandlingerne. Til DR Nyhederne sagde Dansk Folkepartis finansordfører, René Christensen:

 

”Vi kan ikke forhandle aftaler i op mod to måneder omkring bilafgift. Så bliver vi nødt til at sige til Regeringen, at så lykkedes det ikke” /DR Nyhederne. 

 

Komplet omlægning af registreringsafgiften udskydes 

 

Dansk Folkeparti har, siden forhandlingerne startede, ønsket en komplet omlægning af bilafgiften så den går fra at være værdibaseret til teknisk baseret. Det er vigtigt for Dansk Folkeparti at få lavet en langsigtet løsning, så man undgår at skulle forhandle om nye bilafgifter hvert år, når den nye finanslov skal laves. 

 

LÆS OGSÅ: FORDELE OG ULEMPER VED EN TEKNISKE REGISTRERINGSAFGIFT

 

”Nu skal vi én gang for alle gå ind og lave et ordentligt hug og sige, at nu er det sådan her bilafgiften ser ud. Der er ved at blive en tendens til, at man køber bil i første halvår, hvis man køber biler i andet halvår, er man tosset, for bilafgifterne falder jo nok lige om lidt” Dansk Folkepartis finansordfører, René Christensen til DR Nyhederne. 

 

Dansk Folkepartis forslag har flertallet bag sig i folketinget, men ifølge Ritzau er Dansk Folkeparti dog villige til at udskyde en komplet omlægning af bilafgiften til efter næste valg, så de er sikre på at få lavet en reform, som er en god og langsigtet løsning. 

 

Men selvom Dansk Folkeparti er villige til at udskyde en komplet teknisk omlægning af registreringsafgiften, ønsker de stadig at bilafgiften for Finansloven 2018 skal ændres så den værdibaserede del fylder mindre og det grønne og sikre fylder mere. Til Børsen siger Dansk Folkepartis finansordfører, René Christensen:

 

”Det bedste ville være en ren teknisk afgift. Men vi går jo ikke efter en ren teknisk afgift. Regeringen siger 100 procent for alle. Vi går efter det grønne og det sikre og en lavere afgift til mellemklassebilerne. ”/Børsen 

 

En grønnere og sikre bilafgift vil dog resultere i, at lavprismodeller som ikke får top vurderinger i Euro N-CAP, grundet manglende sikkerhedsudstyr, kommer til at stige i pris. Og det er netop dette punkt forhandlingerne mellem Dansk Folkeparti og Regeringen står og falder på. 

 

Liberal Alliance skal gå på kompromis med endnu en mærkesag

 

Én af Liberal Alliances mærkesager var sænkelse af topskatten, og efter at de opgav den, er det blevet endnu vigtigere for dem at holde fast i mærkesagen om at sænke registreringsafgiften. 

 

LÆS OGSÅ: REGISTRERINGSAFGIFT NEDSÆTTELSE? SE PRISEKSEMPLER 

 

Med Dansk Folkepartis forslag bliver mikrobiler uden det nyeste sikkerhedsudstyr dyrere, hvilket strider imod Liberal Alliances ønske om en lavere afgift, der giver billigere biler. Til Børsen siger Liberal Alliances finansordfører, Joachim B. Olsen:

 

”I Regeringen ønsker vi, at alle biler får en lavere afgift. Hvad Dansk Folkeparti ønsker, må de tage med til forhandlingerne” /Børsen 

 

Statsminister Lars Lykke Rasmussen bragte i sidste uge den grønne ejerafgift i spil, hvilket kunne ses som første skridt på vejen mod at imødekomme Dansk Folkepartis ønske. En ændring i den grønne ejerafgift, som beregnes ud fra bilens brændstofforbrug, kan muligvis være med at få enderne til at mødes så vi kan se frem til en ny registreringsafgift for 2018.

 

LÆS OGSÅ: REGERINGEN IMØDEKOMMER TEKNISK REGISTRERINGSAFGIFT 

 

Hvornår næste forhandling om registreringsafgiften finder sted vides pt. Ikke, men AutoOffer følger udviklingen nøje. 

 

 

Vil du holdes opdateret på seneste nyt?

 

Så tilmeld dig AutoOffers nyhedsbrev hvor vi løbende informerer om hvad der sker med registreringsafgiften. Skriv din email nedenfor: