Finanslov 2018: Fordele og ulemper ved en teknisk registreringsafgift på nye biler

En nedsættelse i registreringsafgiften resulterer i billigere biler, men hvad sker der hvis vi får en teknisk omlægning af registreringsafgiften? Vi fortæller dig her hvilke fordele og ulemper der er ved en teknisk registreringsafgift på nye biler.

Hvad er en teknisk registreringsafgift 

 

I dag beregnes registreringsafgiften ud fra bilens værdi, hvor du betaler 105 procent af de første 106.600 DKK og 150 procent af det resterende beløb. Med en teknisk registreringsafgift, bliver afgiften ikke beregnet ud fra bilens værdi, men derimod ud fra hvor meget sikkerhedsudstyr bilen har og hvor meget den vejer, forurener, kører på literen og påvirker miljøet. 

 

Fordele ved en teknisk registreringsafgift 

 

Nyeste sikkerhedsteknologi bliver billigere 

Rigtig mange danskere fravælger i dag at tilkøbe sikkerhedsudstyr når de skal have en ny bil. Med vores nuværende værdibaseret registreringsafgift betaler man nemlig typisk 150 procent i afgift af sikkerhedsudstyret, hvis det ikke står på listen over fradragsberettiget sikkerhedsudstyr, som ikke er blevet opdateret siden 2007. 

 

Det betyder at den nye teknologi som f.eks. vognbaneassistent, træthedsovervågning og automatisk nødbremse system bliver oplagt den høje afgift. Når det nyeste sikkerhedsudstyr bliver afgiftsbelagt med 150 procent, vælger bilkøberne det typisk fra da det bliver for dyrt.  

 

Nye biler med det nyeste sikkerhedsudstyr er derfor en mangelvare på de danske veje i dag, men med en teknisk registreringsafgift vil nye sikkerhedsteknologier ikke blive pålagt afgifter og flere danskere vil forhåbentlig tilkøbe det når de skal have ny bil da det bliver billigere. 

 

Ulemper ved en teknisk registreringsafgift 

 

Slut med ”danskerrabat”

Danmark har de højeste bilafgifter i hele Europa, og med den værdibaseret registreringsafgift vi har i dag, er det noget nær umuligt at sælge dyre biler til danskerne. 

 

Derfor har bilproducenterne i årevise givet en rabat på biler solgt til Danmark. Tal fra Europakommissionen viser at prisen på bilen før moms og registreringsafgift bliver solgt cirka 10 procent billigere til Danmark end de gør til resten af de Europæiske lande, dermed navnet ”danskerrabatten”.  

 

Otto Brøns-Petersen som er afgiftsekspert siger til Finans.dk at en tekniske registreringsafgift vil resultere i at bilproducenterne ikke længere giver danskerrabat på nye biler. Otto Brøns-Petersen forklarer dermed at: 

 

”Bilkøbere herhjemme vil opleve, at en teknisk afgift ikke vil skære i nyvognspriserne. Den vil alene øge producenternes fortjeneste” /Finans.dk 

 

Danskerne har de seneste år købt dyre biler og hvis det fortsætter vil en teknisk registreringsafgift ifølge Otto Brøns-Petersen resultere i at bilerne bliver dyre som et resultat af den mistede danskerrabat.

 

Afgift ud fra CO2 kan resultere i stigende svindel 

Mange EU lande har i de seneste år skiftet til en tekniske registreringsafgift, med udgangspunkt i bilens CO2-udledning. Her bliver bilens afgift sat ud fra CO2-intervaller, men en rapport fra 2015 lavet af nonprofitorganisationen International Council on Clean Transportation viser dog, af disse afgiftssystemer ikke giver flere CO2 venlige biler på vejen, men derimod flere ”CO2-skatteoptimerede biler” på vejene. 

  

Det var selv samme organisation som stod bag afsløringen af Volkswagens emissions svindel, og de advarer i deres rapport om at en afgift baseret på CO2-emissionen kan resultere i at bilproducenterne svindler med tallene så de rammer de lavest mulige afgifter.  

 

Ud fra den værdibaseret registreringsafgift får de danske bilkøbere fradrag hvis bilen kører over 16 km/l (nedsættes med 4.000 DKK pr. km. den kører over 16), men med en tekniske afgift vil der være et større incitament til at holde bilens CO2 udslip under grænsen, da det vil give en lavere afgift. 

 

Det er derfor vigtigt at en evt. ny teknisk registreringsafgift bliver lavet på baggrund af kriterier man ikke kan manipulere med. 

 

Teknisk registreringsafgift har politisk flertal 

 

Regeringen kom i tirsdags med deres nye skatteudspil hvor de vil sænke registreringsafgiften til 100 procent på alle biler. Udspillet mødte dog hurtigt modstand, og ved sættemødet samme aften opfordrede Dansk Folkeparti Regeringen til at lytte til de andre partier, og imødekomme deres ønske om en teknisk registreringsafgift. 

 

Hvilke partier ønsker nedsættelse i registreringsafgiften? 

  • Venstre
  • Liberal Alliance  
  • Konservative

 

Hvilke partier ønsker en teknisk omlægning af registreringsafgiften? 

  • Socialdemokratiet 
  • Dansk Folkeparti
  • Enhedslisten
  • Alternativet 
  • Radikale Venstre 

 

Socialdemokratiets skatteordfører Christian Poll siger til DR nyhederne: 

 

”Der er flertal i Folketinget for at lave en klogere og grønnere bilbeskatning. Det skal vi udnytte nu, hvis der skal være en diskussion af bilbeskatningen, der skal række rigtigt mange år frem” /DR Nyhederne

 

Ifølge Venstres finansminister, Kristian Jensen er Regeringen klar til at imødekomme Dansk Folkepartis ønske om en tekniske registreringsafgift, men hvordan den nye registreringsafgift endeligt kommer til at se ud vides endnu ikke. 

 

LÆS OGSÅ: ”BREMSEN ER TRUKKET PÅ 100% REGISTRERINGSAFGIFT”  

 

Vil du holdes opdateret på seneste nyt?

Så tilmeld dig AutoOffers nyhedsbrev hvor vi løbende informerer om hvad der sker med registreringsafgiften. Skriv din email nedenfor: