Finanslov 2019 - Registreringsafgift på elbiler fordobles! 

Ifølge klimaministeren har den lave registreringsafgift på 20 procent ikke haft den ønskede salgsfremmende effekt, og derfor stiger afgiften som planlagt højst sandsynligt til 40 procent fra årsskiftet.

Registreringsafgift: Elbilsaftalen 2015 

 

Salget af elbiler i Danmark gik nærmest i stå, da et flertal på Christiansborg i 2015 vedtog Elbilsaftalen, hvor registreringsafgiften på elbiler over en periode på fem år ville stige til det samme niveau som på almindelige brændstofdrevne biler. 

 

Afgiften på elbiler steg i 2016 fra 0 procent til 20 procent af registreringsafgiften, og 1. januar 2017 steg den yderligere som en del af indfasningen. 

 

De stigende afgifter ramte dog salget af elbiler så hårdt, at Regeringen i foråret 2017 så sig nødsaget til at indgå en aftale med Socialdemokratiet og Det Radikale Venstre, om at udskyde indfasningen for at sikre en fortsat udbredelse af elbiler i Danmark.

 

2017: Indfasning af fuld registreringsafgift udskydes  

Udskydelsen betød at registreringsafgiften på elbiler ville forblive på 20 procent frem til udgangen af 2018 hvorefter indfasningen af de almindelig afgifter ville blive genoptaget, hvis ikke andet blev aftalt. 

 

Vi nærmer os nu slutningen af 2018 og trods den lave afgift på 20 procent har salget af elbiler været trægt, og ifølge klimaminister Lars Christian Lilleholt (V) er det tid til at indse, at en kunstig lav afgift på elbiler ikke kommer til at virke salgsfremmende /Børsen. 

 

 

Finanslov 2019: Afgiften står til at stige pr. 1. januar 2019

 

Ifølge Klimaminister Lars Christian Lilleholt er det på tide at vi indser, at en kunstig lav pris på elbiler ikke kommer til at sparke gang i det træge elbilsalg. Til Børsen udtaler han:

 

“Selv hvis vi støttede udbredelsen af elbiler med fuld afgiftsfritagelse, hvilket vi stort set gør nu, ville vi ikke kunne skubbe ret meget på salget af dem. Det er teknologiudvikling, der er brug for til at sikre biler med en længere rækkevidde,”

 

I Regeringens forslag til Finansloven 2019 lægges der hverken umiddelbart op til en sløjfning af registreringsafgiften eller en eventuel forlængelse af fastfrysningen på de 20 procent, og dermed står afgiften på elbiler til at stige fra 20 til 40 procent i udgangen af 2018, da indfasningen af registreringsafgiften vil blive genoptaget. 

 

Det gør blandt andet Lars Aagaard, administrerende direktør i Dansk Energi, nervøs. I en pressemeddelelse udtaler han: 

 

” Vi når ingen vegne uden mange flere elbiler på vejene, og derfor skal regeringen blandt andet sænke afgiften på grønne firmabiler. Det skal ske fra nytår - der er ingen grund til at vente. Og jeg kan godt blive nervøs for, om der er sat penge af til dét.”

 

Lars Aagaard er ikke den eneste, som mener, at der bliver gjort for lidt for grøn transports fremtid. Thomas Damkjær Petersen som er formand for ingeniørforeningen IDA siger: 

 

”Der kører alt for få elbiler på de danske veje, der bliver gjort for lidt for at gøre denne form for transport økonomisk attraktiv. I en tid, hvor 95 procent af vores transport kører på fossile brændsler, så jeg gerne, at regeringen havde fokus på netop grøn transport,” /Ritzau

 

Oppositionen er imod højere registreringsafgift på elbiler  

Lisbeth Beck Poulsen fra SF ser gerne afgiften på elbiler sløjfet og har ét klart mål. Hun udtaler til Børsen: ”Her og nu drejer det sig om at få gang i bilsalget”. 

 

Skatte og Transportordfører Andreas Stenberg fra De Radikale bakker Lisbeth op: ”Vi er klar på alt, der kan få flere biler på vedvarende energi” /Børsen. 

 

 

Vil du holdes opdateret på seneste nyt?

Vi følger som altid udviklingen i registreringsafgiften nøje, og du kan holde dig opdateret på hvad der sker ved at tilmelde dig AutoOffers nyhedsbrev her.